ONZE RESTAURATIE SIERT DE KERSTKAART
VAN HET KONINKLIJK INSTITUUT VOOR HET KUNSTPATRIMONIUM - 2004/05

Een leuke verassing was het afgelopen kerst! Het koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium plaatste één van de 15de-eeuwse panelen die we voor de Basiliek van Halle restaureerden, op hun kerstkaart. Op deze manier werd een stukje restauratie wat door onze handen ging, de wereld ingestuurd.
Zie hier voor de digitale versie van de kaart!
EEN SIMULATIESCHETS VAN DEN DOOPKAPEL
het toekomstige beeld van de doopkapel

De glas-in-lood invulling van de nieuwe ramen
zijn gebaseerd op modellen uit 15de eeuw.
De panelen zullen uitgevoerd worden in lichtgroen mondgeblazen "Cordolé"-glas terwijl de afwerking zal gebeuren met een aflijning in zilvergeel. Het groene glas zal lichtjes gematteerd worden met een fijne laag "Depoli"-glasverf.
De panelen zullen uitgevoerd worden in lichtgroen mondgeblazen "Cordolé"-glas terwijl de afwerking zal gebeuren met een aflijning in zilvergeel. Het groene glas zal lichtjes gematteerd worden met een fijne laag "Depoli"-glasverf.

Onder de vier 17de-eeuwse panelen worden twee
tekstpanelen aangebracht die verwijzen naar de huidige
restauratiefase. Het bovenstaande model werd goedgekeurd, aan de
tekst moet nog wat gesleuteld worden. De tekst werd gezet in
"Dauphin", geschilderd op mondgeblazen "Cordolé"-glas. De
brandschildering zal ook hier bestaan uit zilvergeel, een fijne
laag "Depoli" en donkerbruine contourverf voor de teksten. Alle
glasverven worden ingebrand op 630°C.
HET 17de-EEUWS GLASRAAM VAN PHILIPS IV
in de Sint-Martinusbasiliek van Halle

De persoon die op de vier 17de-eeuwse panelen uit
de doopkapel van de basiliek staat afgebeeld, wordt door algemeen
aangenomen, als Filips IV - koning van Spanje geïdentificeerd.
Filips IV staat hier knielend afgebeeld voor een bidbankje,
vergezeld van zijn patroonheilige.
Naar alle waarschijnlijkheid maakten deze 4 panelen deel uit van een groter geheel.
Deze glas-in-loodpanelen kregen in de loop van de afgelopen jaren een zorgvuldige conservatie- en restauratie behandeling. In de eerstvolgende weken zal de restauratie van de doopkapel afgerond zijn en kunnen de ramen teruggeplaatst worden. Als alles volgens plan verloopt zullen de panelen tegen de Open Monumentendag terug te bewonderen zijn.
In de loop van de komende weken zal de problematiek van deze restauratie op een aantal punten toegelicht worden.
Naar alle waarschijnlijkheid maakten deze 4 panelen deel uit van een groter geheel.
Deze glas-in-loodpanelen kregen in de loop van de afgelopen jaren een zorgvuldige conservatie- en restauratie behandeling. In de eerstvolgende weken zal de restauratie van de doopkapel afgerond zijn en kunnen de ramen teruggeplaatst worden. Als alles volgens plan verloopt zullen de panelen tegen de Open Monumentendag terug te bewonderen zijn.
In de loop van de komende weken zal de problematiek van deze restauratie op een aantal punten toegelicht worden.
HALLE, TEKENS IN DE TIJD
De tekstpanelen uit de doopkapel
Loop de geschiedenis door, sinds mensheugenis
heeft de mensheid de behoefte gehad een spoor achter te laten van
zijn activiteiten en bekommernissen. In de Sint-Martinusbasiliek is
dat niet anders en ook de glasramen uit de doopkapel maken daarop
geen uitzondering.
De geschiedenis staart ons aan, letterlijk te nemen ... in tekstpanelen.
De geschiedenis staart ons aan, letterlijk te nemen ... in tekstpanelen.

“Int jaer ons here als men schreef MCCCC ende VIII, in meerte, dede maken Jan Rumys Matys sone was, ende ….. staes sone ende Benedictus syn brueder tot danckinge ende eer onser liever vrouwen. Bidt voer hen”

”Anno Domini MDCCCLXXXVI antiqua fragmenta diligentium fenestriae ecclesiae collecta restaurare et in unam fenestram congregare suffit fabrica ecclesiae divae virgini hallensi et sancto Martino dicatae.” zegt de tekst.
Vertaalt betekent het: “In het jaar des heren 1886 werden deze oude glaspanelen verzameld, hersteld en in één vensterraam samengebracht door de kerkfabriek toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Halle en de Heilige-Martinus.”
Daarmee wordt zeer duidelijk gesteld, dat de
verschillende panelen in dit glasraam, oorspronkelijk geen geheel
vormden. Het blijft dus een goed bewaard geheim, hoe het glasraam
van Jan Rumys en zijn mede-donatoren er echt heeft uitgezien! Het
is dus zelfs lang niet zeker of er in dit raam nog panelen aanwezig
zijn die tot de schenking van Rumys en zijnen behoorden ...
Tegelijk moeten er vragen worden gesteld over de wat eigenaardige zinsconstructie van dit paneel, het is duidelijk dat er lacunes zijn en je kan je niet van de indruk ontdoen dat bepaalde woorden mogelijk niet op de oorspronkelijke plaats en volgorde staan.
Tegelijk moeten er vragen worden gesteld over de wat eigenaardige zinsconstructie van dit paneel, het is duidelijk dat er lacunes zijn en je kan je niet van de indruk ontdoen dat bepaalde woorden mogelijk niet op de oorspronkelijke plaats en volgorde staan.
Klik de foto's aan om ze te vergroten, de komende dagen zullen we de originaliteit van het 15de-eeuwse paneel eens wat nader bekijken!
HALLE, TEKENS VAN ONZE TIJD
nieuwe tekstpanelen voor de doopkapel


Tradities zijn om gevolgd te worden, daarom zal
bij de afsluiting van de nog lopende restauratiefase, eveneens
“een merkteken in de tijd” worden achtergelaten.
In het raam met de vier 17de-eeuwse panelen, uit de doopkapel, worden twee
nieuwe panelen geplaatst die moeten herinneren aan de niet aflatende inspanningen die door de huidige generatie heeft geleverd om het schitterende patrimonium van de Sint-Martinusbasiliek aan de komende generaties door te geven.
In het raam met de vier 17de-eeuwse panelen, uit de doopkapel, worden twee
nieuwe panelen geplaatst die moeten herinneren aan de niet aflatende inspanningen die door de huidige generatie heeft geleverd om het schitterende patrimonium van de Sint-Martinusbasiliek aan de komende generaties door te geven.
Klik de foto's aan om ze te vergroten
HALLE DE NIEUWE TEKSTPANELEN
schilderen op glas
De afgelopen dagen werd er hard gewerkt om de
nieuwe tekstpanelen voor de doopkapel af te krijgen. Nadat er
verschillende ontwerptekeningen op schaal (vidimi) waren
voorgesteld, werd uiteindelijk één ontwerp uitgekozen. Van dit
ontwerp werden vervolgens de twee modellen op ware grote
uitgetekend. Deze modellen werden als basis gebruikt om de teksten
over te zetten op glas. ... Klik de afbeeldingen aan om ze te
vergroten

Glasverven worden in poedervorm toegeleverd. Deze
poeders kunnen dan met water of met olie vermengd worden. Om een
mooie uitvloei van de glasverf te bekomen is het van belang om
“nat-in-nat” te werken. Daarom wordt er gewerkt met een
zogenaamde “armbrug”. Op deze manier heeft de hand
voldoende steun zonder het glas aan te raken. Een beetje schilderen
op afstand dus! Op bovenstaande foto zie je hoe de glasstukken op
het model werden gelegd om de letters over te zetten.

Zoals alle andere nieuwe panelen werden vooraf
alle glasstukken al voorzien van een ingebrande matterende
“depoli-laag”. Omdat op het model de letters donker
gekleurd zijn is het niet altijd mogelijk om te controleren of de
verf overal gelijkmatig is aangebracht. Dat gebeurd in een tweede
fase. Doordat we hier gewerkt hebben met een olieachtig voorlopig
bindmiddel, blijft de schildering voldoende lang nat om de stukken
“nat-in-nat” af te werken.

Nadat alles droog is kan met een fijne pen, waar
dat noodzakelijk is, de tekst bijgewerkt worden. Omdat voor deze
panelen voor een relatief strak lettertype gekozen was, dienden
alle rondingen van de “aanzetten” van het paneel,
weggewerkt worden.

Tenslotte waren de glasstukken klaar om gebakken
te worden op 630°C. Een dergelijke “ovencyclus”, van
opwarmen tot gecontrolleerd afkoelen tot 450°C, duurt het ongeveer
5 uur. Vervolgens zijn er nog eens een zes-tal uur nodig om de
stukken langzaam te laten afkoelen tot 45°C. Dan mogen ze eindelijk
uit de oven. Ongeduld wordt onverbiddelijk afgestraft.

Alle nieuwe panelen in de doopkapel worden
voorzien van gele boordjes. Er werd echter niet gekozen voor geel
glas, maar voor gebrandschilderde stukken met zilvergeel. Hier werd
de glasverf telkens van licht naar donker gezet, waardoor een
subtiel, speels effect ontstaat.
EEN PROEVE VAN AUTHENTICITEIT:
een 15de-eeuws glas-in-lood paneel
In een vroegere bericht hadden we reeds
aangegeven dat niet alle panelen uit het 15de-eeuws raam van de
doopkapel tot één geheel behoren. De presentatie zoals we ze nu
kunnen zien dateert uit de jaren zeventig van de 19de eeuw. Hoe de
schenking van van Jan Rumys en zijn mede-donatoren er echt heeft
uitgezien zullen we nooit weten. Dat is jammer, maar tegelijk is
het een klein wonder dat zoiets kwetsbaar als glas, vrijwel
onbeschermd, 600 jaar overleeft. Dit was enkel mogelijk omdat Halle
gedurende 6 eeuwen zorg voor dit patrimonium heeft gedragen. Zorg
die onvermijdelijk zijn sporen achter liet. Gedurende 600 jaar werd
dit paneel hersteld, werden gebroken stukken van breuklood voorzien
of zelfs volledig vervangen en werd het paneel van nieuw lood
voorzien. Afgezien van calamiteiten, waren de glas-in-loodpanelen
elke 50 à 70 jaar “aan onderhoud” toe. Op die momenten
kwam telkens de authenticiteit van het kunstwerk in gevaar.
Ook het tekstpaneel uit 1408 is daaraan niet ontsnapt. De rood gemarkeerde glasstukken in de afbeelding onderaan, geven aan welke tekstfragmenten nog authentiek zijn. Alle anderen dateren uit de 19de eeuw.
Ook het tekstpaneel uit 1408 is daaraan niet ontsnapt. De rood gemarkeerde glasstukken in de afbeelding onderaan, geven aan welke tekstfragmenten nog authentiek zijn. Alle anderen dateren uit de 19de eeuw.

Uit bibliografische bronnen weten we dat de tekst
in de loop der tijd verschillende veranderingen heeft ondergaan.
Alleen al uit de 19de eeuw zijn er 3 versies gekend:
In1836:
In ’t jaer ons Here als men schreef MCCCC ende VIII……… danneerte…..….. make Jan Rumers Matys sone, was donnant vonnis Staramp ende Benedictus sin brueder ter eere Onser Vrouwe van Halle.
Voor 1879:
int jaer ... he ... als men screef M:CCC ... ende VIII….. neerte…maken Jan rum ... matij ... sone was donn ... Sta ... ende benedictus sin ..................
Na 1879 (huidige):
Int jaer ons here als men screef MCCCC ende VIII in meerte, dede maken Jan Rumys Matys sone was, ende… staes sone ende Benedictus syn brueder tot danckinge en de onser liever vrouwen.
De verschillen zijn duidelijk, maar zijn ze toe te wijzen aan reële verschillen? of aan een eerder “slordige” lezing van de tekst? In de versie uit 1836 is in elk geval het woord “vonnis” intrigerend, omdat in het verleden begoede burgers meer dan eens werden veroordeeld tot de schenking van een glasraam. In de huidige versie is het woord “vonnis” volledig verdwenen. Tijdens de 19de-eeuwse restauratie van Verhaegen zijn stukken verdwenen en stukken toegevoegd, over de historische correctheid mag men gegronde twijfel hebben. Alleen al daarom worden dergelijke interventies in de huidige restauratie-deontologie resoluut afgewezen.
Bij velen zal de vraag rijzen hoe de authenticiteit of de datering van de glasstukken bepaald werd. In de meeste gevallen kan dit louter door visuele waarneming gebeuren. Glas doorstaat “de tijd” niet ongeschonden. Vooral klimatologische omstandigheden laten hun sporen achter in de vorm van glascorrosie. Het exacte proces zal ik binnenkort eens toelichten, dat wordt voor de lezer wellicht “effe doorbijten” maar zeer interessant ... want in wezen lost glas op in water! Glascorrosie begint met iriserende oppervlakken, later gaan die over in witte puntjes of vlekken en in een verder gevorderd stadium ontstaan er gewoonweg kleinere of grotere putjes in het glas.
In1836:
In ’t jaer ons Here als men schreef MCCCC ende VIII……… danneerte…..….. make Jan Rumers Matys sone, was donnant vonnis Staramp ende Benedictus sin brueder ter eere Onser Vrouwe van Halle.
Voor 1879:
int jaer ... he ... als men screef M:CCC ... ende VIII….. neerte…maken Jan rum ... matij ... sone was donn ... Sta ... ende benedictus sin ..................
Na 1879 (huidige):
Int jaer ons here als men screef MCCCC ende VIII in meerte, dede maken Jan Rumys Matys sone was, ende… staes sone ende Benedictus syn brueder tot danckinge en de onser liever vrouwen.
De verschillen zijn duidelijk, maar zijn ze toe te wijzen aan reële verschillen? of aan een eerder “slordige” lezing van de tekst? In de versie uit 1836 is in elk geval het woord “vonnis” intrigerend, omdat in het verleden begoede burgers meer dan eens werden veroordeeld tot de schenking van een glasraam. In de huidige versie is het woord “vonnis” volledig verdwenen. Tijdens de 19de-eeuwse restauratie van Verhaegen zijn stukken verdwenen en stukken toegevoegd, over de historische correctheid mag men gegronde twijfel hebben. Alleen al daarom worden dergelijke interventies in de huidige restauratie-deontologie resoluut afgewezen.
Bij velen zal de vraag rijzen hoe de authenticiteit of de datering van de glasstukken bepaald werd. In de meeste gevallen kan dit louter door visuele waarneming gebeuren. Glas doorstaat “de tijd” niet ongeschonden. Vooral klimatologische omstandigheden laten hun sporen achter in de vorm van glascorrosie. Het exacte proces zal ik binnenkort eens toelichten, dat wordt voor de lezer wellicht “effe doorbijten” maar zeer interessant ... want in wezen lost glas op in water! Glascorrosie begint met iriserende oppervlakken, later gaan die over in witte puntjes of vlekken en in een verder gevorderd stadium ontstaan er gewoonweg kleinere of grotere putjes in het glas.




A B
C D
Laten we de bovenstaande afbeeldingen bekijken (klik op de foto's om ze te vergroten):
A. In deze afbeelding krijgen we twee regels in
beeld, alle kalibers (glasstukken zijn authentiek, met uitzondering
van het stuk linksonder “sone”. Dat stuk dateert uit de
19de eeuw.
B. Alle kalibers vertonen “stipjes”, maar wanneer we dit stuk bij doorvallend licht bekijken, zien we dat de structuur ervan onsamenhangend is en dat de stipjes als het ware stukjes uit de tekst hebben gevreten.
C. Bij opvallend licht wordt alles veel duidelijker, op vele plaatsen zijn de stipjes al putjes geworden. In de 19de eeuw werden deze originele stukken opnieuw geschilderd en gebakken (op 630°C!), desondanks gaat ook daar het corrosieproces gewoon door.
D. En nu de stipjes op de 19de-eeuwse glasstukken ... er zijn inderdaad stippen ... maar het zijn gebrandschilderde stippen! Wellicht heeft de restaurator-glazenier van deze stukken niet de intentie gehad de bezoeker te misleiden, deze “visuele truc” heeft naar alle waarschijnlijkheid enkel de bedoeling gehad om de nieuwe invullingen beter te integreren in het bestaande geheel. Deze techniek werd trouwens over het hele raam toegepast.
B. Alle kalibers vertonen “stipjes”, maar wanneer we dit stuk bij doorvallend licht bekijken, zien we dat de structuur ervan onsamenhangend is en dat de stipjes als het ware stukjes uit de tekst hebben gevreten.
C. Bij opvallend licht wordt alles veel duidelijker, op vele plaatsen zijn de stipjes al putjes geworden. In de 19de eeuw werden deze originele stukken opnieuw geschilderd en gebakken (op 630°C!), desondanks gaat ook daar het corrosieproces gewoon door.
D. En nu de stipjes op de 19de-eeuwse glasstukken ... er zijn inderdaad stippen ... maar het zijn gebrandschilderde stippen! Wellicht heeft de restaurator-glazenier van deze stukken niet de intentie gehad de bezoeker te misleiden, deze “visuele truc” heeft naar alle waarschijnlijkheid enkel de bedoeling gehad om de nieuwe invullingen beter te integreren in het bestaande geheel. Deze techniek werd trouwens over het hele raam toegepast.
HALLE: “DE THUISKOMST”
Het 15de- en 17de eeuws glasraam teruggeplaatst in de doopkapel.

klik op de foto om te vergroten
In 1999 werden deze twee ramen gedemonteerd en
aan een zorgvuldig onderzoek onder-
worpen en 2002 werd de conservatie- en restauratiebehandeling aangevat. De bevindingen
van het onderzoek en de behandeling zal ik in de komende weken nog toelichten, beide
fases werden samen met Aletta Rambaut uitgevoerd.
Omdat er gewacht moest worden tot het steenwerk van de glasramen werd gerestaureerd,
werden de panelen voorlopig gestockeerd. Begin dit jaar werd de terugplaatsing van de
ramen voorbereid, de glas-invulling voor de overblijvende ramen van de kapel werden be-
sproken en er werden verschillende voorstellen geformuleerd. Na wikken en wegen en het
uitvoeren van een “voorkeurs-ontwerp” op ware grote werd overgegaan tot het uitvoering
van de nieuwe invullingen. Gelijktijdig werden ook de ontwerpen voor de nieuwe tekstpanelen waarover ik eerder al berichtte, uitgevoerd.
Zoals je op de foto kan zien, werden begin deze week het 15de- eeuws glasraam en de
17de eeuwse panelen teruggeplaatst. De vier 17de-eeuwse panelen werden aangevuld met
de nieuwe glas-in-loodpanelen. In de twee overige ramen werden de maaswerkpanelen al teruggeplaatst. Dank zij de voortreffelijke samenwerking met collega Warner Berckmans, is
de plaatsing vlot verlopen.
Het resultaat zal op de Open Monumentendag te bewonderen zijn! Want in de komende
dagen zullen de stellingen aan zowel de binnen- als de buitenkant van de kapel, wegge-
nomen worden.
worpen en 2002 werd de conservatie- en restauratiebehandeling aangevat. De bevindingen
van het onderzoek en de behandeling zal ik in de komende weken nog toelichten, beide
fases werden samen met Aletta Rambaut uitgevoerd.
Omdat er gewacht moest worden tot het steenwerk van de glasramen werd gerestaureerd,
werden de panelen voorlopig gestockeerd. Begin dit jaar werd de terugplaatsing van de
ramen voorbereid, de glas-invulling voor de overblijvende ramen van de kapel werden be-
sproken en er werden verschillende voorstellen geformuleerd. Na wikken en wegen en het
uitvoeren van een “voorkeurs-ontwerp” op ware grote werd overgegaan tot het uitvoering
van de nieuwe invullingen. Gelijktijdig werden ook de ontwerpen voor de nieuwe tekstpanelen waarover ik eerder al berichtte, uitgevoerd.
Zoals je op de foto kan zien, werden begin deze week het 15de- eeuws glasraam en de
17de eeuwse panelen teruggeplaatst. De vier 17de-eeuwse panelen werden aangevuld met
de nieuwe glas-in-loodpanelen. In de twee overige ramen werden de maaswerkpanelen al teruggeplaatst. Dank zij de voortreffelijke samenwerking met collega Warner Berckmans, is
de plaatsing vlot verlopen.
Het resultaat zal op de Open Monumentendag te bewonderen zijn! Want in de komende
dagen zullen de stellingen aan zowel de binnen- als de buitenkant van de kapel, wegge-
nomen worden.
DE BLAUWE ENGEL
een middeleeuwse voorganger van Chagal in de doopkapel van Halle

klik op de foto om te vergroten
Het mooie van restauraties aan monumentale
kunstwerken, zoals gebrandschilderd glas,
is het feit dat alles ineens op ooghoogte komt. De dingen die anders vrijwel niet met het
blote oog waar te nemen, zijn komen plots onder handbereik. Dit is zo'n 15de-eeuws
meesterwerkje van nauwelijks enkele centimeters groot, afkomstig uit de doopkapel
van de Sint-Martinusbasiliek in Halle. De grote versie van de foto is zelfs groter dan het
origineel! Ondanks het feit dat deze glasschildering in de loop van de 19de eeuw opnieuw
ingebrand werd, heeft ze haar kracht en fragiele schoonheid behouden.
Het is nauwelijks te bevatten dat deze jongedame geschilderd werd op een ogenblik dat,
naar alle waarschijnlijkheid, zelfs Karel de Stoute nog geboren moest worden.
is het feit dat alles ineens op ooghoogte komt. De dingen die anders vrijwel niet met het
blote oog waar te nemen, zijn komen plots onder handbereik. Dit is zo'n 15de-eeuws
meesterwerkje van nauwelijks enkele centimeters groot, afkomstig uit de doopkapel
van de Sint-Martinusbasiliek in Halle. De grote versie van de foto is zelfs groter dan het
origineel! Ondanks het feit dat deze glasschildering in de loop van de 19de eeuw opnieuw
ingebrand werd, heeft ze haar kracht en fragiele schoonheid behouden.
Het is nauwelijks te bevatten dat deze jongedame geschilderd werd op een ogenblik dat,
naar alle waarschijnlijkheid, zelfs Karel de Stoute nog geboren moest worden.